top of page

הקשבה זה הדיבור

האם אתם שומעים את הדברים שנאמרים לכם או שאתם מקשיבים לדברים שנאמרים לכם? הקשבה היא ערך לא פשוט, אבל אפשרי. היא שריר שאפשר לאמן


הקשבה עבורי היא רגישות, אמון ונוכחות מלאה. כל ילדותי הייתי ילדה נטולת הקשבה, לא חשתי שהקשיבו לי. יש משפט שאומר “כל ילד צריך מבוגר אחראי שיאמין בו", ואני אומרת שכל אדם צריך אדם אחד שיקשיב לו.


החוויה הראשונה שלי שמקשיבים לי הייתה בהיותי נערה כבת 16. הזכות שניתנה לי לחוות הקשבה באותה תקופה, עיצבה את חיי. היא הייתה מורה מחנכת, מסוג המחנכות שמקצוען הוא דרך חיים. ברגישות רבה היא ניגשה אליי ופשוט שאלה אותי מה עובר עליי ואיך אני מרגישה. הביטחון והאמון שהיא הרעיפה עליי באותו רגע היה כל כך מדויק, מה שאפשר לי להיפתח ולספר לה את כל מה שישב על לבי בפתיחות מלאה.


להקשיב בנוכחות, מלאה בנטרול רעשי רקע, ללא שיפוט, בחמלה ובהכלה למה שנאמר. הקשבה מלאה יכולה לרפא את מי שמספר את סיפורו

אני זוכרת שכל הגוף שלי דיבר באותו הרגע כשהיא הקשיבה לי, ויחד עם זאת שמעתי את עצמי. אלו היו דקות ארוכות שעיצבו את דרכי בהמשך החיים. משהו באותו הרגע אפשר לי להבין את עוצמת ההקשבה ומאותו הרגע ואילך, ההתבוננות שלי על בני אדם השתנתה. המציאות כפי שתפסתי והבנתי אותה כבר לא נראתה לי המציאות האמיתית.


ולמה? לכאורה נראיתי ילדה שמחה, צבעונית ומאושרת, אבל בפועל זה ממש לא היה כך. אף אחד לא יכול היה לדמיין לעצמו את הסבל שהייתי שרויה בו.


איך שנראיתי כלפי חוץ היה רחוק שנות אור ממה שהרגשתי מבפנים. פשוט סבלתי.


לא מחייב שמה שאנחנו רואים הוא המציאות. הזכות לראות כל אדם כעולם ומלואו ללא שיפוט, בחמלה, בסובלנות וברגישות, ניתנה לי רק מתוך החוויה האישית שלי ואני מודה על כך.


הקשבה מאפשרת חופש

אני מאמינה שהקשבה היא שריר שניתן לאמן, זו מיומנות. להקשיב מרצון, בנוכחות מלאה, בסובלנות, להקשיב עד סוף מה שנאמר ואפילו עוד קצת. לשהות רגע עד שהמילים ייאמרו ויהיה להן מקום של הפנמה. להקשיב מבלי לחשוב איפה זה פוגש אותי. כשאני מקשיב, הסיפור הוא לא שלי.


להקשיב בנוכחות, מלאה בנטרול רעשי רקע, ללא שיפוט, בחמלה ובהכלה למה שנאמר. הקשבה מלאה יכולה לרפא את מי שמספר את סיפורו. יש לי ניסיון נפלא עם זה.


הקשבה מאפשרת חופש - מאותו הרגע שסיפרתי שוב ושוב את הסיפור שלי, משהו בתוכי השתחרר. עד אז הגוף היה קפוץ, שפת הגוף הייתה מתגוננת, מלאה בתחושת הפחד שמשהו יתגלה. ופתאום, כשהכל בחוץ והדיבור הופך למשוחרר, יחד איתו הגוף משתחרר ואין יותר פחד. זה חופש.


הכתבה המלאה פורסמה בגיליון השמיני של כתב העת "עיין ערך: גישור", שראה אור במאי 2023.

_____________

שרי ג'קסון קליין, יזמת יום ההקשבה הישראלי ומגישת הפודקאסט "הקשבה זה הדיבור".

110 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page