top of page

הקורונה גילתה: הזוגיות חולה

כך נפתר קונפליקט בין בני זוג, ידועים בציבור, שהפך למשבר ממשי בעקבות הקורונה והגיע לבית משפט ולגישור


מה הביא זוג, לאחר תשע שנות זוגיות, לבית המשפט ומשם היישר לגישור בתקופת הקורונה; ועד כמה, אם בכלל, הקורונה תרמה לכך? האירוע המתואר מביא את סיפורם של בני זוג שהקורונה תפסה אותם בתקופה שבה הזוגיות הייתה כבר במתח, ובכך רק העמיסה עוד על הזוגיות החלשה.


בהליך הגישור שאליו פנו בני הזוג, עת התקיימו השיחות בנפרד, פתחו הצדדים את "סגור לבם" והתייחסו בנוסף לשאלות הגישור המקובלות הנוגעות לטענות, לאינטרסים ולאפשרויות פתרון הסכסוך ועוד, גם לשאלות כמו: האם הקורונה השפיעה על פירוק הזוגיות? האם הסגר, העבודה בבית, בילוי זמן רב יחד וחוסר במגעים חברתיים גרמו לשינויים בחיי הזוג? עד כמה לחצים אישיים או רגשיים של מי מהם בתקופת הקורונה דחפו להחלטה על סיום הקשר הזוגי?


האישה מצידה סיפרה בגילוי לב על חיכוכים גם קודם לתקופת הקורונה וציינה כי ימים רבים בתקופת הקורונה היא חיה בחרדה מתמדת, לא יצאה מהבית ולא פגשה אנשים מחשש להידבק, בעוד הגבר חי את חייו ללא פחד. עוד הוסיפה, כי לאחר שנים של חיים יחד גילתה בבן זוגה תכונות שלא הכירה. כך למשל, התברר לה שהוא מסתיר את רגשותיו, אינו עומד בלחצים ונמנע מלהשתתף אתה בביצוע מטלות. עוד ציינה, כי ההבדלים בדעות וברגשות גרמו להם לכעס, לריב ולמתח, וכי שניהם היו מתוחים וחסרי סבלנות זה כלפי זה.


בהסתמך על דברי בני הזוג בשיחות הנפרדות, התקבל הרושם שהקורונה חשפה והחריפה פערים שהיו קיימים ביניהם גם לפניה, עד שחיזקו את תחושת הניכור ביניהם והפכו את חייהם לבלתי נסבלים. כמו כן, בני הזוג לא גילו יכולת הסתגלות וגמישות זוגית למציאות החיים שכפתה הקורונה. תקופה זו רק העצימה תחושות שליליות וקשיים שונים בקשר

הגבר מצידו סיפר כי היו מריבות גם לפני הקורונה, כמו גם מחשבות על סיום הקשר שעלו לא אחת בשיח ביניהם. אך תקופת הקורונה הביאה לכך שהזמן הרב שהם היו יחד, שלא כהרגלם, גרם לא אחת לכעס, למתחים ולחיכוכים, ואת התסכולים הם הוציאו במריבות ביניהם. כל אי הסכמה הפכה למחלוקת קשה, שהרחיקה ביניהם והותירה אותם מותשים. לדבריו, הוא החל להרגיש כמו בסיר לחץ, ובשל המריבות והנתק התקשורתי הוא הגיע להחלטה שלא ניתן למנוע פרידה ושפירוק הזוגיות הוא בלתי נמנע.


ביחד אבל לחוד

בהסתמך על דברי בני הזוג בשיחות הנפרדות שנערכו בהליך הגישור, התקבל הרושם שהקורונה חשפה והחריפה פערים שהיו קיימים ביניהם גם לפניה, עד שחיזקו את תחושת הניכור ביניהם והפכו את חייהם לבלתי נסבלים. כמו כן, בני הזוג לא גילו יכולת הסתגלות וגמישות זוגית למציאות החיים שכפתה הקורונה. תקופה זו רק העצימה תחושות שליליות וקשיים שונים בקשר. בני הזוג לא הצליחו לדבר על רגשותיהם ודאגותיהם, דבר שהשפיע בצורה שלילית על הקשר ביניהם. בנוסף, הם לא הגדירו מראש את ההתמודדות כמשותפת ולא חשבו ביחד על דרכים להתמודד איתה. השניים לא גילו אחדות זוגית כדי להתמודד עם המצב בלכידות כדי לצאת מחוזקים יותר. כל אחד מבני הזוג חווה את השני כמי שלא נמצא/ת שם עבורו/ה, ולא מגלה אכפתיות כלפיו/ה.


סיום הקשר קיבל ביטוי רשמי כאשר הגבר הגיש תביעה בבית המשפט נגד בת זוגו. הוא תבע החזר כספי בסך מאות אלפי שקלים עבור חלקו בחשבון הבנק המשותף. תביעתו הסתמכה על הסכם כתוב וחתום ביניהם, לפיו לכל אחד מהם זכות למשוך את חלקו בחשבון. לטענתו, בבואו למשוך את חלקו, הוא גילה כי החשבון נסגר לאחר שהאישה משכה מהחשבון את כל הכספים. בכתב ההגנה שהגישה, התנגדה האישה לתביעת בן זוגה לקבל את חלקו בחשבון המשותף, כשעיקר טענתה היה כי הם היו מוכרים כידועים בציבור וכי בן זוגה, שגר אצלה כל השנים, כלל לא השתתף בכלכלת הבית.



הכתבה המלאה פורסמה בגיליון השמיני של כתב העת "עיין ערך: גישור", שראה אור במאי 2023.

_____________

ישראל אסא הוא בעל M.A במשפטים, M.A בחינוך, מוסמך מכון בינ"ל לייעוץ ADIZES ארה"ב, מגשר בימ"ש

השלום, ביה"ד לעבודה ופרטי. פרסם מאמרים באתר גישור: https://2all.co.il/web/Sites19/assai/

*המאמר פורסם לראשונה בספר Grief and Fatigue: (Author Michael Lang, Peter Nicholson) Families - and the Pandemic Stories of Struggle and Hop, שיצא לאור בארה"ב בשנת 2022

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page