top of page

לחשב קיוון מחדש: על פתרון סכסוכים מקוון בין בני זוג בימי הקורונה

"החלטתי שלא ייתכן שהקורונה תמשיך לשלוט בחיי ובחיי לקוחותיי ותלמידיי. לפתע ראיתי בכך אתגר לגמישות מחשבתית, מצידי ומצידם, ולשינוי נקודת המבט, כזו הנדרשת והמתפתחת בהליכים ההסכמיים”. מיומנה של עורכת דין לענייני משפחה


מגפת הקורונה הביאה עמה אי ודאות כלכלית, סגרים, בידודים, חרדות, בדידות, חוסר אפשרות להיעזר בהורים, שקודם לכן סייעו לזוגות הצעירים וחוסר ודאות לגבי עתיד העולם. כל אלה גרמו להסלמת מערכות יחסים בין בני זוג ואף לגירושין.


כעו"ד וכמגשרת, העוסקת בפתרון סכסוכים בדרכים מגוונות, בתחילת הקורונה מצאתי את עצמי המומה מכך שאיני יכולה להגיע פיזית למשרדי ולפגוש את בני הזוג פנים אל פנים, כפי שהתרגלתי לעשות במשך שנים רבות. התקשיתי, ביחד עם רבים מחבריי למקצוע, להבין את ההנחיות הסותרות, אשר לא הבהירו חד משמעית האם מותר או אסור לקיים מפגשים. לכן, על אף ריבוי הסכסוכים המשפחתיים, הדרך לפתרונם בהסכמה נראתה לי רחוקה מתמיד.


מפעם לפעם ניסיתי להציע ללקוחותיי, בדחילו ורחימו, להיפגש באמצעים לשיחה מרחוק, כדי לנסות להתקדם עם הליכי המשא ומתן, הגישור או הליך "גירושין בשיתוף פעולה", אך בתוך תוכי התלבטתי האם זה בכלל יצליח. הלקוחות, שקלטו את חוסר ביטחוני בפתרונות הטכנולוגיים המוצעים על ידי, סירבו בנימוס.


להודות באמת - הבנתי אותם! גם אני הרגשתי בדיוק כמותם. האמנתי שפשוט בלתי אפשרי לקיים כך הליכים בין בני זוג, באופן מקוון, עם כל המורכבות והרגישות שבהליכים אלה.


במקביל לייצוג לקוחות כעורכת דין, אני מעבירה גם הכשרות ב"גירושין בשיתוף פעולה" לאנשי מקצוע. עד לקורונה הכשרות אלה הועברו כקורס פרונטלי. אחרי שני סגרים הבנו שאין מנוס מלהפסיק להעביר את ההכשרה או לשנותה. הקורס האחרון, שהתנהל במשך שלושה ימים רצופים, היה רצוף חששות, כשבכל הפסקה כולנו בדקנו את החדשות ואת החלטות הממשלה לגבי גני הילדים, בתי הספר והעבודה, ואכן בסיומו כל המדינה נכנסה לסגר.


בין לבין שיתפנו את משתתפי ההכשרה בהתלבטות להעביר את הקורס לגרסה מקוונת ב-ZOOM והתייעצנו עמם לגבי מידת ההתאמה. כולם הבהירו פה אחד שאין מצב. ברור שזה בלתי אפשרי להעביר את רוח הקבוצה ואת ההכשרה עצמה לפורמט מקוון.


הימים חלפו, סגר בא וסגר הסתיים, ובכל פעם כששבתי לעבודה קבעתי מפגשים וגישורים עם הלקוחות. אך בכל פעם שנקבע סגר או מי מבני הזוג או ילדיהם נכנסו לבידוד או מישהו סביבם חלה - דחינו את ההליכים עד חלוף הסערה.


לעשות סדר למרות הסגר

כאן המקום להבהיר שמדובר בגירושין, לא סביר לעצור את ההליך רק בגלל עניינים טכניים חיצוניים, כגון סגר, בידוד או קושי טכני כזה או אחר. הסיבה לכך היא שהליכים שבין בני זוג ובני משפחה אינם הליכים "רגועים". ההיפך הוא הנכון, פעמים רבות מדובר בבני זוג או בני משפחה בקונפליקט בינוני ולעיתים אף גבוה. המתח הופך לבלתי אפשרי. אם אלה בני זוג, החיים יחד תחת קורת גג אחת הופכים לבלתי נסבלים והאפשרות היחידה להפחית את המתח היא "לפרק את הפצצה", חוט אחר חוט, ולהביא את הצדדים לפתרון שיתאים לשניהם. אין אפשרות להכריז באמצע ההליך "פוס! הפסקה!", שכן כשמתחילים הליכי הגירושין, המתח בבית עולה על גדותיו, הילדים מתחילים לחוש שההורים אינם כתמול שלשום, בני המשפחה הרחבה מתחילים “לתפוס צד", וכל עניין, אפילו שולי, עשוי להביא את הצדדים לפיצוץ בהיותם “על הקצה".


לכן, במהלך הקורונה, בכל פעם שהליך כזה או אחר הופסק או נעצר או נדחה, מצאתי עצמי חושבת על מורכבותו של המצב שבו אנו מצויים ובעיקר יצא לי לבחון פעם אחר פעם את גישתי כלפי האפשרות לניהול הליכים הסכמיים במקוון ותפיסתי לגבי מידת התאמתם לענייני משפחה. תהיתי למה חבריי למקצוע - עורכי דין ומטפלים מרחבי העולם - מדווחים שזה אפשרי ועברו לקיים את המפגשים מרחוק ומשום מה אצלנו זה פחות מקובל. לאחר שעוד ועוד זוגות נאלצו לבטל מפגשים ולעצור הליכים באמצע, בשל שיקולים טכניים, החלטתי שאני חייבת לבחון בחיוב את האפשרות לפגישה מרחוק.


החלטתי שלא ייתכן שהמגפה הזו תמשיך לשלוט בחיי ובחיי לקוחותיי ותלמידיי. לפתע ראיתי בכך אתגר לגמישות מחשבתית, מצידי ומצידם, ולשינוי נקודת המבט, כזו הנדרשת והמתפתחת בהליכים ההסכמיים. בעיקר החלטתי, שלא ייתכן שהמגפה תחלוף מבלי שאפצח את הסוד. ניגשתי למלאכה - בחנתי את ה-ZOOM ולמדתי אותו על בוריו: איך מתפעלים, איך מדברים, מקשיבים, חלוקה לחדרים.


במקביל, התחלנו לכתוב מחדש את הקורס “גירושין בשיתוף פעולה”, הפעם כקורס מקוון המותאם ל-ZOOM. השתדלנו למפות מראש את הבעיות שלדעתנו עלולות לצוץ, כגון: תחושת זרות בין חברי הקורס, אפשרות להתנתק מהתכנים, הפרעות בסביבתו של המשתתף, והשתדלנו לתת להן מענה. בעיקר הבנו שאם נאמין שזה אפשרי ואין סיבה שזה יעבוד בעולם ולא אצלנו - זה יצליח.


ואכן, סיימנו כעת להעביר כבר את ההכשרה השלישית המקוונת. בזכות השינוי זכינו גם לערכים נוספים, שכלל לא לקחנו בחשבון, כגון אנשי מקצוע שנמצאים בחו”ל שהצטרפו להכשרה. העובדה שכל החולים, המבודדים, תושבי הדרום והצפון הרחוק יכלו להצטרף להכשרות ללא כל מגבלה. השינוי רק תרם לקורס ואפילו שדרג אותו.


שלחתי לצדדים מראש את הסכם ההשתתפות בהליך, כדי שיקראו אותו, והתחלתי את המפגש בהקראת ההסכם תוך הבהרת עקרונותיו. אז עצרנו על מנת שהצדדים יחתמו וישלחו אותו אליי ורק אז התחלנו בהליך הגישור עצמו. אף שנראה אולי שמדובר בעניין טכני, מדובר בעניין עקרוני וחשוב

לגבי ההליכים לפתרון סכסוכים בהסכמה, גם שם אימצתי את הגמישות המחשבתית והבנתי שהדברים מתחילים ממני וששינוי הגישה אצלי הוא שעושה את כל ההבדל. לכן הבהרתי ללקוחותיי שאם נוכל, ניפגש פנים אל פנים - אבל אם תהיה מניעה להיפגש פרונטלית, במקרה של בידוד של מי מהצדדים או ילדיהם, סגר או כל מניעה אחרת - נמשיך את ההליך באמצעים לקיום מפגשים מרחוק. הבהרתי גם את המחיר של “שב ואל תעשה” בתיקי משפחה ועד כמה, מניסיוני, הדברים עלולים להידרדר במהירות לעיתים עד כדי פספוס האפשרות לבחור יחד בהליך הסכמי לסיום המחלוקות. כך למשל, הליך גישור שהחל פנים אל פנים עם בני זוג בני למעלה מ-50, שהיה מאוד חשוב להם להיפגש פרונטלית, הועבר למפגשים מרחוק למשך שתי פגישות ואת הפגישה האחרונה קיימנו פנים אל פנים והגענו להסכם.


גם בני זוג אחרים בגישור, עמם קיימתי מפגש אחד פרונטלי שלאחריו נאלצנו לעבור למפגשים מרחוק, התאהבו במפגשים המקוונים וכך התנהלנו עד לסיומו של ההליך.


בהליך "גירושין בשיתוף פעולה", המורכב מצוות של שני עורכי דין ואנשי מקצוע כגון יועץ רגשי ו/או יועץ כלכלי, אף שהפגישה הראשונה נקבעה כפרונטלית, היא הועברה ברגע האחרון ל-ZOOM, בשל חשיפתם של חלק מהצוות לחולים מאומתים. שתי פגישות נוספות התקיימו באופן מקוון מרחוק, והמפגש האחרון נקבע כמפגש פרונטלי והסתיים בהגעה להסכמות.


גם התייעצויות שונות, כגון: הסכמי ממון, הסכם הורות משותפת ללא זוגיות, ליווי בהליכי גישור, משא ומתן עם עורכי דין, ליווי בהליכי גירושין, צוואות, ירושות ועוד נושאים, שולבו בין מפגשים מרחוק לבין מפגשי פנים אל פנים, והלקוחות היו מאושרים מהעובדה שאין מניעה להיפגש והיציבות נשמרת.



הכתבה המלאה פורסמה בגיליון השישי של כתב העת "עיין ערך: גישור", שראה אור באפריל 2022.

_______________


עו"ד דנה דרזנין ממשרד דרזנין, קסלר, גאון - מגשרת ותיקה, המתמחה בפתרון סכסוכים בגישור ובדרכים נוספות, יו"ר (משותף) הארגון הישראלי לגירושין בשיתוף פעולה וסגן יו"ר הועדה לישוב סכסוכים בדרכים מגוונות בלשכת עורכי הדין. בעלת תואר שני במשפטים (פתרון סכסוכים).

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page