top of page

השותפה הנוספת בחדר הגישור

יכולת הכלה היא כלי עזר עוצמה וחיוני למגשר. היא מאפשרת למגושר הזדמנות לפורקן רגשות ומקדמת את תהליך הגישור.


הכלה בגישור מעלה לא מעט שאלות, ומטרת המאמר היא לעסוק בהן דרך שלושה מקרים, המובאים מתוך גישורים שקיימתי בתחומים שונים: האחד גישור עסקי, השני גישור גירושין והשלישי גישור משפחה בעניין ירושה. בשלושת הגישורים מודגמת ההכלה בגישור, הכלים העומדים לרשות המגשר כדי לייצר סביבה מכילה ודילמות שעשויות לעלות למגשר בבחירה שלו בדרך ההכלה. כמו כן, ניתן להיווכח בעוצמתה של ההכלה - כיצד היא שימשה עבור המגושר הזדמנות לפורקן ולעיבוד של רגשות, וליצירת תנועה מקדמת בגישור.


הסיפור של דני ואלון

דני נעמד בחדר הגישור כשפניו מאדימות ומשתלח באלון במונולוג עתיר בביטויים פוגעניים וקשים. אלון מביט בי פגוע ונסער, ואני מחליטה לשתוק הפעם. זה נמשך מספר דקות. אלון קם מכיסאו כשהוא אומר לדני: "אני לא נשאר כאן כל עוד אתה מדבר אליי בחוסר כבוד", יצא מחדר הגישור ולא חזר. אני נותרת לשבת בכיסאי, עדיין שותקת.


הכלה אינה מעשה פשוט. המצב שמזמן את ההכלה, לעיתים נוגע בבטן הרכה שלנו, המגשרים, כבני אדם.

הדרמה המתוארת התרחשה בגישור בין שני שותפים שניהלו יחדיו עסק במשך חמש שנים. הטריגר שבעקבותיו פנו אליי לגישור היה מחלוקת כספית, כאשר כבר בתחילת הגישור היה לי ברור שמדובר בקונפליקט המבוסס על נושאים עמוקים ומורכבים יותר מאלו שדני ואלון היו מודעים אליהם. לכל שותף אפיון שונה. האחד, דני, דומיננטי יותר, איש פיננסים, מבין היטב בכל הקשור לתחומים הכלכליים בעסק ושולט בהם ביד רמה. השני, אלון, מפוזר יותר, יצירתי, הרוח של העסק. האפיון השונה בין השניים הבהיר לי היטב את ההשלמה הנפלאה שהם מהווים זה לזה, התורמת להצלחת העסק, לצד העוצמה שעלולה להתקיים בהתנגשות ביניהם, שכן סגנון התקשורת שלהם אחר והם דוברים שפות שונות.


מנעד המהלכים שעמדו לרשותי בעת שהדרמה המתוארת התחוללה בחדר, היה רחב. כך למשל, היה באפשרותי לשים גבולות להתנהגות האלימה מילולית מצד דני ולא לאפשר אותה בחדר הגישור. לו הייתי בוחרת באפשרות הישירה של הצבת גבולות, יכולתי לעשות זאת בדרכים רבות: להיעמד גם כן בעצמי ולהרים את קולי על מנת לסיים את המונולוג של דני, לחבוט בחוזקה בשולחן, להפריד בין הצדדים ולצאת לפגישות נפרדות, ועוד. מהלך אחר שיכולתי לעשות הוא לנסח מחדש את דני ולהעביר את מסריו באופן מקדם יותר עבור אלון, את שחשוב לו, את האינטרסים שהוא זועק באמצעות הזעם שלו.


הרגשות של המגושר הם חלק בלתי נפרד מתהליך הגישור, בכל תחום. ההכלה שלהם על ידי המגשר, מאפשרת למגושר להכיר בהם ולהתבונן בהם - לא רק בפריזמה הצרה שדרכה הביא אותם לראשונה, אלא בראייה רחבה ועמוקה יותר.

הבחירה שלי לעומת זאת הייתה מהלך של שתיקה. בחרתי לשמור על שתיקה רגועה ולאפשר לדרמה להתרחש. הדבר הצריך ממני, בין היתר הכלה ברבדים רבים: הכלה כלפי אלון, להתמודד עם הרגשות הקשים שהסיטואציה מעוררת בו, ואני במבט בטוח ומרגיע מכילה את הכאב שלו מהפגיעה שחווה והופכת את התחושות לפחות מאיימות, כל זאת למרות שאני ממשיכה לשתוק. הכלה למצוקה הקשה שחווה דני, שהרגיש שאיבד שליטה וכל הקרקע נשמטת תחת רגליו, ואני בעיניים מקבלות מעבירה לו מסר, שהחדר יכול להכיל את הכאב שלו ומוטב שהרגשות הקשים יתגלגלו החוצה. הכלה לחוויה שלי כמגשרת, לאחריות הכבדה שחשתי, לאנרגיות הקשות ששררו בחדר.


הדרמה שהתרחשה, הייתה הזדמנות פז עבורי כמגשרת ולכן בחרתי במהלך של השתיקה. אלון הציב לדני גבולות בכוחות עצמו, פעם ראשונה, והגדיר מחדש את הקשר ביניהם באופן זה. כמו כן, האמון שרכש לי אלון הקנה לי ביטחון שהוא יכיל את המהלך של השתיקה וישוב לחדר הגישור.


בנוסף, זו הייתה הזדמנות נדירה עבורי לרכוש את אמונו של דני, אשר היה אדם חשדן מטבעו, המתקשה לתת אמון באחרים. כשאלון יצא מהחדר, דני, רועד כולו, הביט בי במבט מבויש של ילד שעומד להינזף. שאלתי אותו איך הוא מרגיש, כשבליבי חמלה גדולה, תוך נגיעה רכה בכתפו. זה הרגע שבו נוצר האמון ביני לבין דני. קיימנו שיחה נפרדת שבה הוא הצליח להתבונן ברגשות הקשים שלו, בפחד, בכאב, רגשות שאיימו עליו כל כך. דני הצליח בעזרתי להתבונן על הסיפור שהוא מספר לעצמו על הקונפליקט ועל אלון, ולאפשר למרכיבים נוספים לחדור את אותו סיפור נוקשה - לערער אותו ולבחור בסיפור אחר. הייתה בינינו שיחה מקדמת ביותר, שבסיומה קיבל דני משימה להשיב את אלון לחדר הגישור. במפגש לאחר מכן הצליחו דני ואלון להגיע להסכמות.


הכתבה המלאה פורסמה בגיליון השני של כתב העת "עיין ערך: גישור", שראה אור במרס 2021.


_______________


הילי כרמלי, עו"ד ומגשרת, עוסקת בגישור ובניית הסכמות בתחום המשפחה, בתחום העסקי ובתחום הקהילתי. מנחה לגישור, למשא ומתן ולסדנאות שונות לתקשורת אפקטיבית וניהול קונפליקטים.

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page