top of page

הכלה (Containing), החזקה (Holding) וגבולות במרחב הטיפולי: אנלוגיה בין טיפול לגישור

קיימת דינמיקה בין החוויה של המטפל לחוויה של המטופל. המשימה של המטפל, בין היתר, היא להיות סביבה מחזיקה, מכילה למטופל, להכיל את הרגשות שלו ולהציע לו הבנה זו


הכלה היא מושג שנלקח מתחום הפסיכולוגיה, המתאר את היכולות לקבל רגשות וקשיים של האחר, לתת לרגשות ולמצבים קשים הסתכלות שונה המאפשרת את קבלתם.

וילפרד ביון (פסיכואנליטיקאי בשנות ה-50-60) התייחס ליכולת להכיל תחושות ומצבים קשים ומאיימים של התינוק מבלי להשליך אותם חזרה אל התינוק. היכולת של האם להכיל ולהבין את חרדתו של התינוק, לחבק ולהרגיע אותו מבלי להתנער ממנו בשל הקושי להתמודד עם תחושות קשות אלו.


מושג ההכלה יכול לשמש בכל מערכת של יחסים בין אנשים, כולל יחסי עבודה. היכולת של הפרט לקבל רגשות קשים של האחר ולהגיב בהתאם, כמכל המארגן את התכנים המושלכים, באמצעות העיבוד הרגשי והחשיבתי. תהליך זה עשוי להתרחש באופן דומה בין מטופל למטפל.


תנאי הכרחי לקיומו של מרחב גישור בטוח הוא הגנה ושמירה על דיסקרטיות ועל היכולת של המטפל להישאר עמיד מול תכנים קשים ולעיתים התנהגויות קשות, תוקפניות שמופנות כלפיו.

הדבר דומה לאמפתיה, שהיא היכולת לשאת את רגשות האחד, אך בו בזמן להישאר בתפקיד המטפל. לאנשים ישנה יכולת מולדת-אוניברסלית להרגיש את החוויה הרגשית של האחר, וההכלה היא תהליך אוניברסלי בין אנשים המכילים רגשית אחד את השני. קיימת דינמיקה בין החוויה של המטפל לחוויה של המטופל. המשימה של המטפל, בין היתר, היא להיות סביבה מחזיקה, מכילה למטופל, להכיל את הרגשות שלו ולהציע לו הבנה זו.


מדובר בסביבה טיפולית מלאה ברגשות עוצמתיים, ועל המטפל לכוון את כוחותיו לכיוונים שונים, חלקם להכלת רגשותיו שלו והבנת התהליכים הרגשיים שעוברים עליו. הבנתנו את מגוון הרגשות שעמם מתמודדים המטפלים, מסייעת להבין את המטופל.


הבנת ההכלה של הרגשות שמתקיימות במרחב הטיפולי הנמצא בין המטפל למטופל ממחישה חוויות אנושיות בסיסיות כמו קרבה, דחייה, מרחק, אמפתיה בין אנשים. ההכלה מתייחסת בדרך כלל אל מושא ההכלה שאמור להיות בעל מגוון של יכולות כמו סבלנות, אמפתיה, נכונות ורצון טוב.


מטפלים מנוסים וותיקים צריכים אף הם סביבה מחזיקה ומכילה במסגרת הדרכה או טיפול, כזו שתעניק להם ראייה אובייקטיבית ותמיכה, אחרת תמיד קיימת הסכנה לאבד את הניטרליות והאובייקטיביות הנדרשות.


הסטינג (setting) הטיפולי הוא המבנה, המרחב והתנאים בהם מתקיים ההליך הטיפולי. הסטינג נבנה ומוחזק לא רק על ידי המטפל. להערכתי, הבנייה צריכה להיות משותפת, ומהווה מרכיב חשוב ומשמעותי בתהליך הטיפולי. אישיותו של המטפל והמצבים הרגשיים בהם הוא נוכח, הם מרכיב חשוב ומשמעותי בתהליך הטיפולי.

הכתבה המלאה פורסמה בגיליון השני של כתב העת "עיין ערך: גישור", שראה אור במרס 2021.

_______________

ד"ר עוזי שי, הפסיכיאטר המחוזי של מחוז תל-אביב, יו"ר פורום הפסיכיאטרים המחוזיים, פסיכותרפיסט וחבר בחברה לפסיכיאטריה משפטית.


פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page