top of page

קורה במשפחות הכי טובות

בגישורים רב-דוריים ישנם פערים ייחודיים לעומת סכסוכים אחרים. הם נוגעים למארג יחסים רב ממדי, רב משתתפים וארוך שנים, אשר חולש על תחומי חיים רבים. המאפיינים הייחודיים הללו הם הסיבה לכך שגישור הוא הכלי המתאים ביותר לניהול קונפליקטים אלו. הצצה לחדר הגישור הרב-דורי


סכסוכים משפחתיים רב דוריים נוגעים למארג יחסים רב מימדי, רב משתתפים וארוך שנים, אשר חולש על תחומי חיים רבים.


בהתאם, גם גישורים רב דוריים הינם בעלי מאפיינים יחודיים המצריכים מענה שונה מאתנו המגשרים. מאמר זה הינו הצצה לחדר הגישור הרב דורי - תוך הבנה שגישור הוא הכלי המתאים ביותר לניהולם של סכסוכים אלו.


כבר בימיי כעורכת דין מייצגת בהליכים משפטיים כלכליים-מסחריים הבחנתי בייחודיות של התיקים שהגיעו לשולחני והיו מעורבים בהם בני משפחה בהרכבים שונים. תיקים מרתקים אלו הביאו אותי להבנה שהם דורשים מענה ייחודי. במרוצת השנים, עת הפכתי למגשרת ובוררת, הסתכלותי על אותם סכסוכים הפכה לניטרלית יותר, והמאפיינים הייחודים של תיקים אלו נתגלו לפניי ביתר שאת. אם נדייק, ניתן לאפיין את אותם אלמנטים ייחודיים במילה אחת - "פערים".


בסכסוכים רב-דוריים לא רק גודל המעגלים משתנה מגישור לגישור, אלא גם ההחלטה כמה מעגלים "לפתוח" על דף השרטוטים. מכאן נובע אחד המאפיינים הבולטים של הגישור הרב-דורי והוא החשיבות של הגדרת הנושאים שיובאו לשולחן. לעיתים קרובות נזהה פערים בין בני המשפחה - חלקם רוצים לצמצם מעגלים וחלקם להרחיבם

אמנם, בכל קונפליקט יש פערים מסוגים שונים, אבל בגישור רב-דורי הבחנתי בפערים אשר שונים בטיבם, בגודלם ובעוצמתם מגישורים אחרים. לאחר שאציג במאמר זה את האלמנטים הייחודים של הקונפליקטים הרב-דוריים, אוכל לבסס גם את האמירה שגישור הוא הכלי המתאים ביותר לניהול קונפליקטים אלו.


חשוב לציין, מאמר זה מבוסס על תובנות אישיות-מקצועיות שלי, שנרקמו לאורך השנים, ולא על מחקר אמפירי. הייתי שמחה שלצד ההתרשמות הבלתי אמצעית שלנו המגשרים, היה נעשה מחקר מעמיק וכולל בתחום על מנת שאנחנו כמגשרים נוכל לתת מענה מדויק ומיטבי.


מהם גישורים רב-דוריים

מבחינתי, ולצורכי מאמר זה, גישורים רב-דוריים הם גישורים בסכסוכים שמעורבים בהם בני משפחה שונים, ואני כוללת בכך לא רק מעגל משפחתי קרוב, אלא גם בני משפחה רחוקה יותר ומחותנים.


ניתן לומר שסכסוכים משפחתיים רב-דוריים הם כל סכסוך בין בני משפחה למעט סכסוכים זוגיים על רקע פרידה. הדוגמאות לסכסוכים משפחתיים רב-דוריים רבות, ובהן למשל: סכסוכי ירושה בין אחים ו/או בין אחים לבין בן הזוג של הוריהם; סכסוכים בקשר לעסק משפחתי; סכסוכים הנוגעים לעסקאות (לרוב נדל"ן) שנעשו בתוך המשפחה; סכסוכים הנוגעים לטיפול בבן משפחה, לרבות מחלוקת לגבי מינוי אפוטרופוס; סכסוכים הנוגעים לשימוש שנעשה בנכסיו של בן משפחה שמתקשה בקבלת החלטות באופן עצמאי, ועוד.


לרוב אנו שואפים בגישור להביט קדימה ולא לחפור בעבר, הקרוב או הרחוק. אנו גם נוהגים לומר שזהו אחד ההבדלים המשמעותיים בין הכרעה שיפוטית הבוחנת את פני-העבר לבין הגישור שפניו צופים פני-עתיד. עם זאת, בגישורים רב-דוריים לא ניתן שלא להביט אל העבר כדי לאתר את מקורו של הסכסוך

מאפייניהם הבולטים ביותר של סכסוכים משפחתיים רב-דוריים הם העובדה שהם נוגעים למארג יחסים רב ממדי, רב משתתפים וארוך שנים, אשר חולש על תחומי חיים רבים. באופן טבעי, סכסוכים משפחתיים רב-דוריים מאופיינים פעמים רבות במעורבות של בן או בני משפחה בגילים מתקדמים, ולכן ישנה נטייה לקשר סכסוכים אלו לנושאים הקשורים לגיל השלישי והרביעי, אף שאין תמיד חפיפה בין הנושאים. בעיניי, על אף השם שניתן לסכסוכים אלו, סכסוכים רב-דוריים יכולים להיות גם בין בני אותו דור (כלומר, בין אחים, בני דודים, גיסים, מחותנים וכדומה), וזאת בשל ההשפעה שיש לסכסוכים אלו על המארג המשפחתי כולו ובשל הרב ממדיות של סכסוכים אלו. יש אף המכנים סכסוכים אלו סכסוכים "בין-דוריים" ובפועל להבנתי אין הבדל בינם לבין סכסוכים "רב-דוריים".


הכתבה המלאה פורסמה בגיליון השישי של כתב העת "עיין ערך: גישור", שראה אור באפריל 2022.

_______________

עו"ד נורית היינריך-אשר היא מגשרת ובוררת העוסקת במניעה ובפתרון של קונפליקטים וסכסוכים מסחריים-עיסקיים. לעו"ד היינריך-אשר התמחות ספציפית בסכסוכים משפחתיים על רקע נכסי המשפחה, עסקים משפחתיים, ירושה ועוד. עו"ד היינריך-אשר עסקה במשך שנים רבות בייצוג של יחידים ושל תאגידים בהליכים משפטיים מורכבים במסגרת מחלקת הליטיגציה של משרד עורכי הדין "גולדפרב-זליגמן", וכיום היא נמנית על צוות המגשרים והבוררים של "אביב – הבית לגישורים ובוררויות".

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page