top of page

עד שהשותפות תפריד בינינו

איך מגשרים בין שני חברים שהקימו יחד חברה שפעלה בחו"ל ואחרי כמעט עשור החליטו לפרק את השותפות ואף עברו שני תהליכי גישור שלא צלחו? עו"ד מיכה קורמן ורפי שטיינפלד, מגשרים ובוררים שפועלים יחד, משרטטים שלב אחרי שלב איך החזירו את האמון בין השותפים לשעבר


פירוק שותפות הוא אירוע מורכב, אמוציונלית ועסקית. כשמדובר בשני חברים טובים שיצאו לדרך משותפת, עזבו את הארץ באמצע שנות העשרים לחייהם לצורך הקמת המיזם, עם המון מרץ, חלומות ונכונות להשקיע את הנשמה בשותפות, ונאלצים להיפרד ולפרק את השותפות אחרי קצת יותר משמונה שנים – האירוע מורכב אף יותר.


הדרך הייתה מורכבת. היו עליות, ירידות, לפעמים מישור - אבל לאורך כל התקופה שרר אמון רב בין השותפים שאפשר להם להמשיך ולהתקדם. במהלך השנים כל אחד מהם הקים משפחה והאינטנסיביות של "עסק בהקמה" עם "משפחה בהקמה" גרם לטשטוש הגבולות בין המשפחות לעסק.


דווקא השוני הגדול ביניהם תרם לשיתוף הפעולה ולהצלחת השותפות. האחד - מסודר, מתוכנן, מכיר את המספרים והפרטים, ומסתכל על התמונה מלמטה למעלה. השני לעומתו - איש של אנשים, קצת בלגניסט, לא מתוכנן, לא ממש בקיא בפרטים ובאופן טבעי (לו) מסתכל על התמונה מלמעלה למטה. אבל כאמור, איש של אנשים שמצליח לגייס שותפים עסקיים מצוינים.


בעולם הגישור העסקי ישנם מצבים רבים בהם הבנה מעמיקה של הצרכים והאינטרסים של הצדדים לסכסוך בכל הנוגע לעסק עצמו, תורמת באופן ניכר ליכולת להעשיר את הדיון ובכך להגדיל את מרחב הפתרונות

כמו בהרבה חברות בתחילת דרכן, גם פה חלוקת התפקידים בין השותפים הייתה עמומה ולא מוגדרת היטב. כולם עושים הכול. זה טוב עד שדברים מתחילים ליפול בין הכיסאות מצד אחד; מאידך, שניהם מטפלים באותם דברים לא באותה דרך ולעיתים בדרכים סותרות. ההכנסות מהשותפות היו סבירות, לא מדהימות. בשלב מסוים ההכנסות אפשרו השקעה בתחום שחרג מליבת העסקים של החברה, דבר שיתברר מאוחר יותר ככישלון וכסיבה נוספת למחלוקת.


הסדקים התחילו להתגלע כאשר התפתח פער כלכלי משמעותי בין המשפחות. למרות שההכנסות של השותפים היו זהות, משפחה אחת הסתדרה עם מה שיש ואילו השנייה ניהלה אורח חיים פזרני ונכנסה לקשיים כלכליים. הפערים הכלכליים יצרו אווירה של חשדנות הדדית, החשדנות הובילה לחוסר אמון ומשם הדרך לקטסטרופה הייתה מאוד מהירה.


המרכיב הנוסף: בוחן מציאות עסקית

הם הגיעו אלינו אחרי שני ניסיונות גישור שלא צלחו. כמו בהרבה מקרים, גם כאן, רק צד אחד פנה אלינו ואילו הצד השני סירב לקחת חלק בהליך. שוחחנו עם הצד השני מספר פעמים בניסיון להבין ממה נובעת התנגדותו והתברר שעיקר ההתנגדות נבע מכך ש"הוא הביא אתכם, אז כנראה אתם מייצגים אותו". טענה זו נשמעת לעיתים כאשר אחד הצדדים לסכסוך ממליץ על המגשר. הדרך בה התמודדנו עם ההתנגדות הייתה בהסבר מפורט על כך שאין לנו כל היכרות קודמת עם השותף שהמליץ עלינו ובעיקר בכך שהפנינו את אותו שותף לגורם שהוא מכיר ומכיר אותנו. השיחה של השותף עם אותו גורם, בנוסף למספר בירורים שהוא עשה עלינו באופן עצמאי, שכנעו אותו שאכן אנחנו אובייקטיבים.


מיפוי האינטרסים והצרכים נעשה בשלבים. מדי פעם היה צורך "לעצור" את התהליך, לעשות סיכום ביניים של המחלוקות והמוסכמות ורק אז להתקדם. כדי ליצור מחויבות של הצדדים לסיכומי הביניים, הקפדנו להוציא אותם בכתב ולשלוח לצדדים

דבר נוסף שהטריד את השותפים היה ההבנה שלנו בעולם התוכן ובסביבת העבודה של העסק. מכיוון שמדובר בעולם תוכן מורכב יחסית ובסביבה עסקית ספציפית, היה חשוב לצדדים להשתכנע שאנחנו מכירים ומבינים את עולם התוכן שלהם ומודעים לסביבה העסקית המורכבת בה הם פועלים. אמנם אנחנו לא מומחי תוכן באותו תחום מדובר, אולם ההיכרות שלנו עם אותו עולם תוכן ועם הסביבה העסקית המדוברת, סייעה לנו רבות בבניית האמון מול הצדדים עוד בשלב ה־Intake הראשוני. נאמר בנקודה זו כי הרבה מגשרים מביאים לשולחן את "בוחן המציאות המשפטית". אין ספק כי בוחן מציאות משפטית הוא מרכיב חשוב מאוד בהליך הגישור העסקי וביכולותיו של המגשר. מבחינתנו מדובר רק ברף כניסה, בבחינת "הכרחי אך לא מספיק".


אנו רוצים להוסיף מרכיב חשוב נוסף והוא "בוחן מציאות עסקית". בעולם הגישור העסקי ישנם מצבים רבים בהם הבנה מעמיקה של הצרכים והאינטרסים של הצדדים לסכסוך בכל הנוגע לעסק עצמו, תורמת באופן ניכר ליכולת להעשיר את הדיון ובכך להגדיל את מרחב הפתרונות. הבנת המשמעויות של ציר הזמן, הקצב העסקי והאילוצים הניהוליים, כפי שמתרחשים בראשו של בעל העסק, יכולה לסייע רבות בהליך הגישור.



הכתבה המלאה פורסמה בגיליון השביעי של כתב העת "עיין ערך: גישור", שראה אור באוגוסט 2022.

_____________

עו"ד מיכה קורמן הוא מגשר, בורר, דירקטור ויו"ר בחברות. בעל ניסיון ניהולי של למעלה מ־40 שנה בתחומי תעשייה, מסחר, קמעונאות. מומחה פיננסי ותפעולי. מוביל פעילויות של השבחה והבראת חברות.


רמי שטיינפלד הוא מגשר ובורר בעל תואר שני במשפטים. בעל ניסיון של למעלה מ־30 שנה בשיווק ומכירות בינלאומי בהייטק, הבנה רב תחומית וניסיון רב בתהליכי משא ומתן מורכבים. "גישור בשניים" - הפרקטיקה של גישור בשניים בעולם העסקי מאפשרת לעסוק בנושאים מורכבים, מעולמות תוכן רחבים, תוך שמירה על ניטרליות וחיבור עם הצדדים. כשניים, יש לכל אחד מאיתנו הגמישות להתחבר עם אחד הצדדים וליצור ערוץ פתוח וישיר יותר עם אותו צד. כאשר אחד מאיתנו פעיל, השני צופה ועומד על המשמר, ולהיפך. הסנכרון בינינו מחד והשוני בינינו מאידך מאפשר לנו מבט רחב על הנושאים השנויים במחלוקת ומביא לשולחן הגישור מנעד פתרונות יצירתיים.

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page