top of page

מיריב מסחרי לשותף לעשייה - גישור מבוסס אינטרסים

כך הפך סכסוך עסקי עמוק בין שתי חברות שבאות מתרבויות שונות, לתחילתו של שיתוף פעולה עתיר רווחים



פעמים רבות נדמה לעורכי דין או לצדדים שהסיפור כולו סופר בכתבי הטענות ואין כל טעם בקיומה של ישיבה ראשונה משותפת. אלא שבפועל, במסגרת הגישור, אנו מגלים לעתים כי כתבי הטענות מתארים את הסיפור באופן המנוגד לאינטרסים האמיתיים של הצדדים, כאשר אלו מכוסים באסטרטגיה, אגו וטקטיקה, ומצומצמים למה שניתן לבקש כסעדים בבית המשפט.


מטרתו של מאמר זה היא להציג את המאפיינים העיקריים של גישור מבוסס אינטרסים אמיתיים ואת תפקידי המגשר בגישור זה, ולתאר זאת באמצעות מקרה אמיתי.


הסכסוך

פגיעה בקניין הרוחני

לאחרונה, הגיע למשרדנו מבית המשפט המחוזי בתל אביב, תיק מעניין מאוד ובו טענות להפרת זכויות רבות של התובעת כמעט בכל עוולה קיימת בדיני הקניין הרוחני. הצדדים בתיק הגיעו מתרבויות שונות ושפות שונות, מה שגרם למתח רב ולאמוציות.


מדובר היה בחברה ישראלית אשר זיהתה שמוצריה מופצים ברחבי הארץ במחירי היצף. נטען שחברה מהגדה המערבית מפיצה בישראל בכמויות גדולות, מוצרים רבים מזויפים, תוך הפרת סימני מסחר רשומים, הפרת מדגמים רשומים, הפרת פטנטים רשומים, גניבת עין ועשיית עושר ולא במשפט.


במהלך הגישור הושג מהפך מדהים שאפשר לצדדים להגשים את האינטרסים האמיתיים שלהם וזאת על ידי פתרון רחב ויצירתי, אשר לא נמצא כלל בכתבי הטענות או בסעדים הנתבעים בהם, ומקסם את הסיטואציה עבור שני הצדדים

האינטרסים

הרבה מעבר לכתבי הטענות

לאחר ישיבה משותפת וטעונה מאוד עם הצדדים, ולאחר שהמסכת העובדתית הייתה פרושה בפנינו, עברנו לישיבות נפרדות. בישיבות הנפרדות, בחנו את הסיכון והסיכוי בתיק וליבנו את האינטרסים האמיתיים של הצדדים. נראה היה, כי אם התיק היה חוזר להתנהל בבית המשפט, היה על התובעת להוכיח את כלל ההפרות הנטענות על ידה וכן את גובה הנזק הנטען. תביעה מסוג זה הייתה מתנהלת מספר שנים וייתכן שגם במקרה שהתובעת הייתה מצליחה להוכיח את ההפרות ואת הנזק שנגרם לה, הייתה נתקלת בקשיי גבייה מול החברה מהגדה.


נקודת הקסם

מעבר מיריבות לשיח רציונלי

לאחר שהעוינות בין הצדדים פחתה והחברה הישראלית לא ראתה עוד בחברה מהגדה כ"יריבה", ניתן היה להתחיל לדון בשיתוף פעולה. מצב זה מכונה על ידינו "נקודת הקסם" והגעה אליו היא אחד מתפקידי המגשרים החשובים ביותר.


ה"אני מאמין" שלנו

תפקידי המגשר

לעיתים אנו נתקלים באמירות לפיהן אין כל צורך בישיבה משותפת ראשונה של הצדדים ואין טעם בהצגת העובדות על ידם, שכן "ממילא הכול כתוב בכתבי הטענות". על פי תפיסתנו הגישורית, קיימת חשיבות רבה לקיומה של הישיבה המשותפת הראשונה ומתן במה מכובדת לכל אחד מהצדדים להציג את העובדות כפי שהוא רואה אותן ולאפשר הקשבה אמיתית של הצדדים זה לזה, על מנת להבין מי הם ומה חשוב להם. הקשבה לצדדים מאפשרת לייצר תמונה אמיתית ורחבה יותר של הסכסוך והמחלוקות תוך הבנה של נושאים נוספים שחשובים לצדדים באמת, אם כי ייתכן שאינם מייצרים סעד משפטי ועל כן לא נכללו בכתבי הטענות, אך בלעדיהם לא ניתן לייצר הסכמה אמיתית ולהגיע לפתרון כולל.


יתרה מכך, בחלק זה, אנו מנסים לרדת לחקר האמת, ככל שהדבר ניתן, ומייצרים מעין "השלמה" של ההליך המשפטי על כל שלביו, כולל גם הצגת מסמכים, ראיות שניתן להציג וכל שאלה עובדתית שטעונה ליבון ובחינה, וזאת כדי להבטיח שהגישור יישען על כלל המידע שיידרש בהמשך, לשם יישוב כל המחלוקות (דבר זה אף חוסך הליכים שהיו יכולים להימשך בבימ"ש שנים רבות).

הכתבה המלאה פורסמה בגיליון השלישי של כתב העת "עיין ערך: גישור", שראה אור ביוני 2021.

_______________


עו"ד שלמה כהן הוא שותף בכיר ומייסד משרד שלמה כהן ושות'. עומד בראש מחלקת הגישור במשרד ומגשר משנת 1993 בשיטת הגישור המבוסס אינטרסים בסכסוכים מורכבים ומרובי צדדים במגוון תחומים, ביניהם: חברות, חדלות פירעון, נדל"ן, קניין רוחני, תובענות ייצוגיות, משפט מנהלי וכיו"ב. מקבל תיקי גישור מבית המשפט העליון, מבתי המשפט המחוזיים ומבתי משפט השלום ברחבי הארץ וכן מטפל בתיקי גישור המופנים ישירות ממשרדי עורכי הדין הגדולים והמובילים. בין המתגשרים בפניו ניתן למצוא חברות מהגדולות במשק, לרבות חברות ממשלתיות, חברות בנייה גדולות, בנקים, המדינה ורשויות שלטוניות אחרות.


עו"ד מאיה מנור היא מגשרת במשרד שלמה כהן ושות' ועוסקת בגישורים מורכבים ומרובי צדדים במגוון תחומים, ביניהם: חברות, חדלות פירעון, מקרקעין, קניין רוחני, דיני עבודה וכיו"ב. צברה ניסיון רב בתחום הליטיגציה ובתחום דיני העבודה, כעורכת דין בהרצוג פוקס נאמן, כולל ייצוג בהליכי ליטיגציה מגוונים בכל הערכאות, לרבות בהליכי גישור, וכן ניסוח הסכמים, סיוע במשא ומתן לקראת כריתתם וליווי עסקאות מורכבות בינלאומיות.


עו"ד ירדן שייר היא מגשרת במשרד שלמה כהן ושות' ועוסקת בין היתר בגישורים סבוכים ומרובי צדדים בעיקר בתחומי המשפט המסחרי, אזרחי, עסקי. צברה ניסיון רב תחומי בליטיגציה בהתמחותה אצל נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, כעו"ד במחלקת הליטיגציה במשרד הרצוג וכעוזרת משפטית לבורר, נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים ומנהל בתי המשפט בדימוס, השופט משה גל.


ליצירת קשר עם המשרד: merkaz@s-c-l.co.il ,03-6138428

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page