top of page

מהלך למעשה - מהלכים בגישור

מהלך בגישור הוא סדרת פעולות שנועדו להגשים תכלית מסוימת. מהלך יכול להיות מתוכנן מראש או שהמגשר מקבל החלטה על ביצוע מהלך, לאור מה שקורה בגישור. מאמר ראשון בסדרה.



במשך קרוב לעשרים שנה אני מתבונן במגשרים בעת ביצוע גישורים או מנתח עמם גישורים שביצעו, ושואל - מה מאפשר למגשר להיות אפקטיבי? אני רוצה להציע כאן כמה מעגלים המשפיעים על יכולתנו כמגשרים.


להיות מגשר אפקטיבי כרוך בעבודה על ההוויה שלי - עד כמה אני מאוזן, עניו, מודע, במצב של אהבה ועוד, בפיתוח מיומנויות כסקרנות והקשבה, באסכולה שעל פיה אני מגשר, באסטרטגיות שאני נוקט במקרה קונקרטי, בכלים כמו שיקוף, שאלות והיפותזות, ובמהלכים. המעגלים הללו מקרינים אחד על השני ופיתוח מעגל אחד משפיע על כל האחרים ומושפע מהם במארג של התהוות מותנית. במאמר זה אתמקד במעגל המהלכים.


מהותו של מהלך גישור

מהלך בגישור הוא סדרה של פעולות אשר נועדו להגשים תכלית מסוימת. מהלך יכול להיות מתוכנן מראש או שהמגשר מקבל החלטה מיידית על ביצוע מהלך, לאור מה שקורה בגישור.


אינטואיטיבית, מגשרים מבצעים מהלכים. אלא שלרוב הם אינם נותנים את הדעת על כך שהם מבצעים מהלך או שאינם שוקלים האם נכון לבצעו כעת, מבחינת העיתוי, הפורום, בשלות הצדדים או היתרונות והחסרונות אל מול מהלכים חלופיים.


מהלך גישור יכול להיות מיועד להרגעת צד, לבניית אמון, לזיהוי אינטרסים של הצד השני, להיכרות, להצבת גבולות, לבחירה מחודשת בגישור, להתמודדות עם התנגדות, לטיפול בהפרעות, לתמיכה רגשית בצד, לבוחן מציאות ועוד ועוד. כאשר מגשר חושב על המהלך המתאים כעת, הוא מסמן לעצמו יעד קונקרטי שאליו צריך התהליך להתקדם, חושב מי צריך להיות שותף למהלך ואיך לבצע אותו באופן המיטבי.


לפני שנבחן מאפייני וסוגי מהלכים בגישור, חשוב לציין שאסור ללכת שבי אחר מהלכים. ראיתי מגשרים עם יכולת וירטואוזית לבצע מהלכים יפהפיים ללא קשר אמיתי למה שמגיע מהמגושרים ולמה שנכון לתהליך.


אני מציע לכם למצוא את האיזון בין היכולת לזרום עם מה שמגיע מהמגושרים, להיות ספונטני, לעבוד עם הכאן ועכשיו - ויחד עם זאת לתכנן מהלכים. נשמע סתירה? נכון ולא נכון. אני מאמין שאפשר לתכנן מהלך ובאופן לגמרי ספונטני לזנוח אותו לטובת מה שמגיע מהמגושרים. אני יודע שחלק גדול מהמהלכים שנוקט מגשר אין צורך לתכנן. עצם המחשבה וההתבוננות הספונטנית במה שקורה בחדר מנביעות מהלך, ובלבד שהמגשר מודע הן למה שמתרחש והן למה שדורש המהלך. מצד שני, תכנון מהלך צורך תשומת לב ועלול לפגום בספונטניות ובקשב מלא.


עבודה בגלים - אחת הדרכים שלי לתאר התנהלות מאוזנת בין ספונטניות לתכנון מהלכי גישור, היא לחשוב על המגשר כעל מי שנע בגלים. במשך הגל אני זורם, ממוקד במגושרים, לא מתכנן, עובד עם ה”כאן ועכשיו”, ואז יש רגע שיא של סיום גל ואני מבצע עצירה מנטאלית וחושב על הגל - המהלך הבא, הפעולה הבאה.


הכתבה המלאה פורסמה בגיליון השלישי של כתב העת "עיין ערך: גישור", שראה אור ביוני 2021.

_______________


עו”ד יונתן נפתלי הוא מגשר ומנחה תהליכי בניית הסכמות. מרצה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. כותב הספר “מעשה גישור”. מנחה קורסי גישור, לרבות קורסים מתקדמים על אסטרטגיות ומהלכי גישור. בין היתר הנחה קורסי גישור לשופטים. מתמחה בגישורים ובניית הסכמות במושבים ובקיבוצים ובין עיריות לקבלנים ומלווה מרכזי גישור בקהילה. מפתח את הגישור בתפיסה הנרטיבית כי יישוב סכסוכים עוסק, מלבד באינטרסים, גם באמונות, ערכים, תקוות, זהות וכל מה שמספרים וחשים על המציאות.



פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page