top of page

מאוהב לאויב: גישור בין שותפים שהפכו ליריבים

הליך גישור בין שותפים קרובים שהיחסים ביניהם עלו על שרטון, הוא מאתגר במיוחד. כיצד ניתן להפוך את האיום להזדמנות, לעצור את ההסלמה ולמקסם את הסיטואציה, למרות תחושת הבגידה, העלבון האישי ואובדן האמון



לעיתים רבות, בין שותפים לעסק (חברה או שותפות), שוררים יחסי קרבה מיוחדים אשר כוללים אלמנטים אישיים, משפחתיים ומקצועיים. בחלק מהפעמים, ככל שהזמן עובר, השותפים הופכים לחברים הטובים ביותר (לפעמים לכמעט משפחה) והקשר ביניהם כולל גם נסיעות משותפות לחו"ל, מפגשים מחוץ לשעות העבודה, קשר חברי קרוב עם בני הזוג או הילדים של השותפים האחרים, בילויים משפחתיים משותפים ואף השתתפות באירועים משפחתיים חשובים.


גם הקרבה המקצועית הקיימת בין שותפים היא יוצאת דופן. הידיעה המקצועית המשותפת שלהם, מעורבותם בכל הנעשה בחברה, הרצון המשותף להצליח, לגבור ביחד על המתחרים בשוק ולהשיא את רווחי העסק - כולם ביחד משפיעים מאוד על תחושת הקרבה והנאמנות שקיימת ביניהם. יש לזכור כי גם פעולות משותפות שביצעו השותפים, אשר לעיתים כללו גם "גניבת סוסים" ביחד, משפיעות באופן משמעותי על הקשר העמוק ביניהם.


במהלך השנים האחרונות הגיעו אלינו סכסוכים רבים בין שותפים, וכגודל האמון שרחשו זה כלפי זה - כך תחושת הפגיעה והבגידה עמה הגיעו אלינו.


ככלל, מדובר על תיקים משפטיים מורכבים מאוד שיש בהם סוגיות רבות ולעיתים מספר תביעות במקביל, דוגמת תביעה לפירוק שותפות בחברה ולעיתים גם במקרקעין משותפים שבבעלות השותפים, תביעה למכירה כפויה של מניות, היבטים של קניין רוחני, טענות לזכויות רבות מכוח דיני עבודה ולעיתים גם צווי מניעה או צווי עשה שיש בהם משום החרבת העסק ואובדן השליטה של הצדדים על העסק.


היה עלינו להוביל את הצדדים להבנה שהמשך ניהול הליך משפטי יפגע בחברה ויגרום לעלויות רבות, והם ייפגשו שוב ושוב בבתי המשפט ויציפו את הטענות המשפטיות מבלי לייחס חשיבות לשיח הרגשי "אנושי" שאליו ניתן להגיע בהליך הגישור ולהשפעת הסכסוך עליהם ועל בני משפחתם

בנוסף לאלמנטים המשפטיים המורכבים, לעיתים גם המציאות אינה פשוטה. במקרים רבים, הצדדים מגיעים אלינו בגיל מאוחר יחסית, כאשר אין להם עוד הזדמנות "לבחור" בעסק או בחברה אחרת. החברה שבבעלותם היא מפעל חייהם וכל כספם הושקע בה במחשבה שאותה חברה או עסק יפרנסו אותם בגיל הפנסיה וגם את משפחתם בעתיד. יתרה מכך, פעמים רבות, במהלך השנים, הצטרפו לעסק בני משפחה כגון ילדים והדבר הופך את הסכסוך למורכב במיוחד. לעיתים המלחמה בין הצדדים הופכת לקשה יותר, כאשר כל אחד מהצדדים רוצה כי ילדיו יהיו אלה שימשיכו את העסק.


כאשר הצדדים מגיעים אלינו לאחר הליכים משפטיים ארוכים וסבוכים, המורכבות גדלה אף יותר, שכן המעורבות המשפטית מייצרת הסלמה ביחסים בין הצדדים וכוללת לרוב בקשות לסעדים קיצוניים שעלולים להוביל להרס של החברה וכן טענות קיצון, לרבות טענות של עבירות מס של מי מהצדדים, שימוש שלא כדין בכספי העסק, שימוש פרטי בכספי העסק ושימוש לא ראוי ולא פרופורציונלי בנסיעות עבודה ארץ ובחו"ל וכיוצ"ב. טענות אלו עלולות להוביל אף לפגיעה בבריאות של השותפים ולפגיעה בעתיד ילדיהם.


במאמר המלא מוצגים המאפיינים המיוחדים והאתגרים בגישור בין שותפים, וכן הדרכים ליישב סכסוכים מסוג זה כולל טיפול במורכבות הבינאישית והמשפטית.


בשל המאפיינים המיוחדים והאתגרים הקיימים בגישורים מסוג זה, במאמר המלא נבחן כיצד ניתן להפוך את האיום להזדמנות, כיצד לעצור את המשך ההסלמה וכיצד ניתן למקסם את הסיטואציה ולהגיע לנקודת הקסם (הנקודה שבה הצדדים הופכים ל"רציונליים" וניתן לשוחח עמם על פתרונות) על אף תחושת הבגידה הקשה, על אף הפגיעה הרגשית העמוקה ועל אף אובדן האמון שקיים.


הכתבה המלאה פורסמה בגיליון החמישי של כתב העת "עיין ערך: גישור", שראה אור בדצמבר 2021.


_______________


עו״ד שלמה כהן הוא שותף בכיר ומייסד משרד שלמה כהן ושות׳. עו״ד כהן עומד בראש מחלקת הגישור במשרד ומגשר משנת 1993 בשיטת הגישור מבוסס-האינטרסים בסכסוכים מורכבים ומרובי צדדים במגוון תחומים, ביניהם: חברות, חדלות פירעון, נדל״ן, קניין רוחני, תובענות ייצוגיות ומשפט מנהלי וכיוצ״ב. עו״ד כהן מקבל תיקי גישור מבית המשפט העליון, מבתי המשפט המחוזיים ומבתי משפט השלום ברחבי הארץ, וכן מטפל בתיקי גישור המופנים ישירות ממשרדי עורכי הדין הגדולים והמובילים. בין המתגשרים בפניו ניתן למצוא חברות מהגדולות במשק, לרבות חברות ממשלתיות, חברות בנייה גדולות, בנקים, המדינה ורשויות שלטוניות אחרות.


עו״ד מאיה מנור היא מגשרת במשרד שלמה כהן ושות׳ ועוסקת בגישורים מורכבים ומרובי צדדים במגוון תחומים, ביניהם: חברות, חדלות פירעון, מקרקעין, קניין רוחני ודיני עבודה. הגישורים מופנים מכל הערכאות המשפטיות, לרבות בית המשפט העליון, בתי משפט מחוזיים, בית המשפט הכלכלי ובתי הדין לעבודה, ולעיתים הצדדים מגיעים לגישור עוד בטרם פנייתם לערכאות. בגישורים משתתפים מיטב עורכי הדין מהמשרדים המובילים והמדורגים, כשהם מייצגים חברות מדורגות ומובילות במשק.

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page