top of page

הגישור והחברה הדרוזית: דרך חיים לאורך דורות

לעדה הדרוזית יש יכולת להכיל משברים ויכולת לדעת מתי לוותר ולנהוד בדרך השלום, ומתי לעמוד על שלה. עבורה, גישור הוא הרבה יותר מכלי לפתרון מחלוקות


הדרוזים מהווים חטיבה דתית-עדתית נפרדת בארצות מושבם. הם שוכנים בחבלי ארץ הרריים ומהווים מיעוט בארצות ריכוזיהם במזרח התיכון: סוריה לבנון וישראל. מדינה עצמאית אין להם. בשלוש המדינות מאפיינים אותם גיבוש פנימי ניכר, גאווה עדתית וניסיון צבאי עשיר, המוצא ביטוי בהשתלבותם הגוברת והולכת בכוחות הביטחון. בצד אלה התפתחה מסורת של נאמנות לשלטון, מתוך עיקרון של נתינה למקום מגוריהם וערך השייכות לארץ המולדת.


מה שמייחד את החברה הדרוזית היא הגמישות שמאפשרת להם השתלבות טובה בחברות אחרות, מה שמעיד על היכולת שלהם לחיות במדינות שונות אפילו אם מדובר במדינות שהן אויבות זו לזו כמו למשל סוריה וישראל, וזה בזכות הניטרליות שלהם. יתרה מזאת - הם עצמם שימשו כמגשרים במקרים רבים שעזרו לפתור סכסוכים פוליטיים.


החברה הדרוזית הצליחה לשרוד את כל האתגרים שעמדו בפניה, כי היא ידעה לאזן בין הטוב והרע; לקרוא את מפת החיים; לבחור מתי צריך לעשות מלחמה ומתי לעשות שלום, ומתי צריך לוותר

בארץ בולטת הניטרליות של הדרוזים והיכולת להכיל משברים נוכח עמדתם של בני עדתם ברמת הגולן, בעיקר בעת הפגנות כלפי השלטון הישראלי בסמוך לגבול סוריה. ברור בעליל שהדברים אינם פשוטים, לעיתים אי אפשר להקהות את חוד הסתירה הפנימית. אבל בזכות גאוות השייכות ואהבת החיים שמעצימות את ערך הידידות, והיכולת לוותר מתוך היבט השפע הפנימי שנותן לעדה ראייה אחרת על הגשמיות, נוצרים אצל האדם הדרוזי שלום פנימי ואמונה שכל דבר בחיים אפשר לעבור בשלום אם שומרים על רוגע ועל חשיבה רציונלית. על כן אני רואה את הגישור באופן הרבה יותר רחב מכלי לפתרון מחלוקות. הגישור יכול להיות דרך חיים שמכילה בתוכה פילוסופיה.


אם אני לוקח את הגישור ומסתכל לעומק בתוך המילה, אני יכול לראות שהעדה עסקה בגישור במשך דורות, ובזכות הגישור הצליחה להתגבר. על כל האתגרים שנתקלה בהם מאז המאה ה-11 המילה גישור מורכבת מהאותיות ג-י-ש-ו-ר וכל אות יכולה להכיל עולם ומלואו, אבל אני רוצה לציין כמה מילים לגבי כל אות מההיבט של העדה הדרוזית.


הכתבה המלאה פורסמה בגיליון החמישי של כתב העת "עיין ערך: גישור", שראה אור בדצמבר 2021.

_______________

שייח' ד"ר יהודה חטיב מייסד ומנהל מרכז גישור "ג'לסה סוויה" מרכז גישור עסקי, מגשר ומדריך פרקטיקום.

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page