top of page
נטאלי בן דוד אלנתן

להקשיב עם הגוף

מיומנות ההקשבה משולה להקשבה דקה לצלילים. ככל שהיא מתפתחת, ניתן לשמוע מגוון רחב יותר של צלילים. אם נקשיב למה שאנו חווים בגופנו בזמן שיחה, ננהל שיחות בצורה עניינית, מדויקת, נינוחה, ישירה וישרה. נוכחות גופנית שלמה, מתבטאת ביכולת של האדם להיות עם עצמו כדי להיות עם האחר


הקשבה היא המיומנות החשובה ביותר עלי אדמות. כמוה כנשימה - נוכחת, נמצאת, גופנית, חושית וזמינה לנו מרגע לידתנו ועד ליום בו אנו עוזבים את העולם. כמו הנשימה, כך ההקשבה מובנת מאליה, לא נלמדת בשום מקום לעומקה.


הקדשתי את 30 שנות חיי האחרונות ללימוד ההקשבה. הגילוי המרעיש ביותר מבחינתי, הוא כי אנשים חושבים שהם מקשיבים וכי הבורות לגבי המיומנות הזו היא גדולה מחד ומצילה חיים ומערכות יחסים מאידך.


ההקשבה שלנו היא גופנית. כל תא ותא בגופנו מקשיב, מכף רגל ועד ראש. רובנו נוטים לחשוב שהקשבה היא מיומנות שמיעתית של האוזניים. זו טעות. הקשבה היא השתתפות של הגוף שלנו

ההקשבה שלנו היא גופנית. כל תא ותא בגופנו מקשיב, מכף רגל ועד ראש. רובנו נוטים לחשוב שהקשבה היא מיומנות שמיעתית של האוזניים. זו טעות. הקשבה היא השתתפות של הגוף שלנו. כולו. גופנו מכיל 68% נוזלים ומילים מהדהדות את גופנו כמו גלים סוערים בים.


מרחב של שקט ושל קשב

ההכרה וההבנה בכך שההקשבה היא מיומנות של הגוף, מחוללת מפנה משמעותי בחייהם של אנשים. ההכרה של הגוף הקשוב מרגיעה ונותנת גישה לחופש. הגוף כולו מקשיב, וכשהתגובות שלנו מושפעות באופן ישיר מחוסר ההקשבה שלנו למה שמתרחש בגוף שלנו, נוצר מרחק בין הגוף לבין התודעה - והמרחק הזה יוצר קונפליקטים, תגובות סוערות והחלטות שגויות.


אם היינו שמים לב ומקשיבים למה שאנו חווים בגופנו בזמן שיחה, היינו מנהלים שיחות מכל סוג בצורה עניינית, מדויקת, נינוחה, ישירה וישרה. זוהי נוכחות גופנית שלמה, המתבטאת ביכולתו של האדם להיות עם עצמו כדי להיות עם האחר.


לצערי, אנו חיים בתרבות שמקדשת הישגים ופתרונות, אך לא מודעת לכך שאנשים זקוקים להקשבה יותר מכל. לעיתים עולה אצל אנשים התנגדות לכך ש"רק להקשיב" זה די והותר, ויש בהם רצון לפעול ו"לעשות" משהו.


למעשה, מרחב של שקט ושל קשב הוא כל מה שאנשים צריכים כדי לפגוש את עצמם, להתפתח ולחוות ריפוי. מרחב כזה הוא כמו בית נעים ומכיל עבור ילד. הקשבה היא מיומנות נרכשת אשר בדומה לשריר ניתן לחזק, לפתח ולשכלל עד לרמה יוצאת דופן. מיומנות ההקשבה והתפתחותה קשורות לרובדי התפתחות אישיים של חמלה, פניות ויושר אישי.


הקשבה קשורה קשר ישיר ליכולת ההכלה של האדם שמקבילה ליכולתו להיות חופשי מרגשות מאמללים. משמעות הדבר היא שאיכות ההקשבה של האדם תלויה ברמת השקט הפנימי שבו. מיומנות ההקשבה משולה להקשבה דקה לצלילים. ככל שמתפתחת מיומנות ההקשבה, המנעד מתרחב וניתן לשמוע מגוון רחב יותר של צלילים.


הכתבה המלאה פורסמה בגיליון השמיני של כתב העת "עיין ערך: גישור", שראה אור במאי 2023.

_____________

נטאלי בן דוד אלנתן, מייסדת בית הספר להוויה, הקשבה וטרנספורמציה. מפתחת שיטת סאטיה. עוסקת כ–30 שנה בהנחיה של אנשים וארגונים להתפתחות אישית דרך חמלה והכרות עצמית. נשואה ואם לשתי בנות. ילידת קזבלנקה, פעילה חברתית בתחומי עוני, פגיעות מיניות ושוויון הזדמנויות. מאמינה ביצירת אפשרויות חדשות ובגדולתם של בני האדם באשר הם.

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page