SCAMPER – כלי מעשי לחשיבה יצירתית לשיפור מוצרים, שירותים ותהליכים

מגפת הקורונה, לא רק ששלחה רבים לעבוד מהבית והאיצה את תהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית, אלא גם דורשת מאיתנו לבצע הערכה מחדש, להתייעל ולהתחדש. ברוב המקרים קשה מאד להעלות רעיונות חדשים בעיקר למוצרים, לשירותים ולתהליכים שנמצאים איתנו זמן מה, ולעיתים, קשה אפילו לזהות תהליכים שדורשים שדרוג, במיוחד במקרים שהם "עושים את העבודה".


החדשות הטובות הן שביכולתנו לבחון ולשדרג כל שירות וכל תהליך, וכך ליעל את הארגון באמצעות כלים מעשיים לחשיבה יצירתית שמסייעים באופן שיטתי להציף רעיונות ולבחון את יעילותם.


זו שיטה מעשית שמאפשרת לנו להעלות רעיונות חדשים ולשדרג את המוצרים. היא מבוססת על מחקר שבחן מוצרים, שירותים ותהליכים ששודרגו בהצלחה ונחשבו חדשניים, וגילה שברוב המקרים לא היה בהם שום קסם או גאונות של אדם מסוים. רוב השדרוגים התרחשו על ידי שינוי באמצעות אחת או יותר מהטכניקות הבאות:


Substitute החלפה

Combine איחוד (קומבינציה)

Adopt אימוץ

Modify שינוי (הכפלה, הגדלה, הקטנה)

Put to another use שימוש בצורה שונה

Eliminate הסרה

Re-Arrange סידור מחדש


איך משתמשים ב-SCAMPER?

בטרם אפרט את כל אחת משבע הטכניקות, חשוב לדון באופן יישום השיטה. כדי להצליח, חייבים לעבוד בצורה סדורה, לשאול את השאלות ולהקציב זמן כדי לענות עליהן ברצינות. אני משתמש במונח “Do it like you mean it” (עשה זאת כפי שאתה מתכוון לעשות זאת). אם תבצעו את התהליך כדי לצאת ידי חובה או בקוצר רוח וזמן, מובטח לכם שלא תגיעו לתוצאה הרצויה.


1. בחר מוצר, שירות או תהליך קיימים שברצונך לשדרג וזהה את המרכיבים/השלבים השונים שלו. זה יכול להיות משהו שדורש שיפור, משהו בעייתי שלא עובד טוב או משהו שיכול להיות נקודת פתיחה לפיתוח בעתיד. רמת הפירוק לגורמים (רכיבים) משתנה מפרויקט לפרויקט.

2. בכל רכיב חשוב לעבור על כל שבע הטכניקות ולשאול שאלות.

3. לכל שאלה, הצע מספר רעיונות ובחן כל רעיון ברצינות - איך משפר הרעיון את המוצר ועד כמה הוא ישים.

4. חפש את רמז היצירתיות - אל תמהר לשלול רעיונות. הרעיונות היצירתיים ביותר נמצאים ברוב המקרים במפגש שבין אילוצים לחוסר היגיון. יש רעיון טוב? המשך לדון ולפתח אותו.

5. מומלץ מאד לעבוד בקבוצה כדי לקבל את השונות, את מגוון הדעות ואת נקודות המבט הדרושות.


אחרי תרגול לא ארוך סביר להניח שתצליחו לשדרג תהליכים, שירותים ומוצרים. לאורך זמן תגלו שעוצמת החדשנות והרעיונות שעולים משתפרים עם הזמן ועם הניסיון בעבודה עם הכלים שהזכרתי לעיל. בדרך כלל עם ההצלחות בא התיאבון לעוד. חשוב לזכור שכשהוגים רעיונות יצירתיים חשופים להפתעות וייתכן שעשיתם הכול נכון ועדיין בשורה התחתונה הפתרון לא היה מספיק טוב ולא שיפר או שידרג את המוצר או התהליך.


אל תתייאשו! חדשנות מגלמת ברובה כישלונות רבים, אבל גם הישגים לא מעטים.


הכתבה המלאה פורסמה בגיליון השני של כתב העת "עיין ערך: גישור", שראה אור במרס 2021.


_______________


עדי דיאמנט משמש כמנהל מעבדות החדשנות לטכנולוגיה מתקדמת במרכז הפיתוח של מיקרוסופט בישראל שמתמחה במחקר ופיתוח חדשנות וטכנולוגיות מתקדמות בתחומי ממשקים אדם-מכונה קוגניטיביים ובינה מלאכותית. בנוסף, משמש דיאמנט כמרצה לניהול חדשנות במכון לידע וחדשנות בטכניון. דיאמנט אף מרצה בתחומי ניהול חדשנות וחשיבה יצירתית בכנסים, מוסדות להשכלה גבוהה וארגונים ממשלתיים, ומסייע להם לפתח ולהטמיע כלים ותפישות של חדשנות ארגונית. Adi@diamant.co.il

18 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול