שנתיים אחרי פרוץ הקורונה, האם המגשרים מעדיפים שיישוב סכסוכים ייעשה באמצעות שימוש בטכנולוגיה? מחקר חדש מציג תפישות של מגשרים בדבר יתרונות וחסרונות של עריכת גישור מקוון
מגפת הקורונה הביאה, בין השאר, להאצה בשימוש בפלטפורמות טכנולוגיות שונות לניהול ויישוב סכסוכים. בהקשר זה, חשוב להפריד בין שני סוגים של ניהול הליכים. האחד, הליכים ליישוב סכסוכים המתנהלים על ידי בני אנוש באמצעות שימוש בטכנולוגיה. השני, הליכים ליישוב סכסוכים המתנהלים על ידי בינה מלאכותית (AI) כגון באמצעות אלגוריתם.
מאמר זה יעסוק בסוג הראשון הנזכר ויתמקד בהליכי גישור שנערכו בישראל באמצעות הזום במהלך השנתיים האחרונות, מאז פרוץ הקורונה. המרכז למשפט שיתופי וטיפולי במכללה למינהל סייע לעריכת כמה מחקרים שעסקו בנושא. האמור כאן מבוסס, בין היתר, על ראיונות שערך סטודנט עמית המרכז בשנת תשפ"א, מאור קאסוטו, עם שלושים מגשרים בדבר חוויותיהם ותפישתם את ניהול הליך הגישור באמצעות הזום. נסקור במאמר זה כמה מהתובנות שעלו מהמחקרים באופן כללי.
המגשרים סיפרו כי מגושרים רבים ציינו את נושאי הזמן והעלויות הכרוכים בהגעה לישיבת גישור פרונטלית והביעו שביעות רצון מהחיסכון במשאבי זמן וכסף הנובעים מעריכת הישיבה בצורה מקוונת. יתרון נוסף עליו עמדו המרואיינים נגע למשך ניהול הסכסוך
ניתן להצביע על כמה יתרונות חשובים לעריכת הליך הגישור בזום. מגשרים רבים עמדו על התועלת הטמונה בנושא נגישות ההליך במובן היכולת לנהל הליך שבו משתתפים בעלי דין ובאי כוחם הנמצאים בו-זמנית במקומות שונים ברחבי הארץ. בנוסף לכך, המגשרים סיפרו כי מגושרים רבים ציינו בפניהם את נושאי הזמן והעלויות הכרוכים כיום בהגעה לישיבת גישור פרונטלית והביעו שביעות רצון מהחיסכון במשאבי זמן וכסף הנובעים מעריכת הישיבה בצורה מקוונת.
יתרון נוסף עליו עמדו המרואיינים נגע למשך ניהול הסכסוך. כמה מהמגשרים ציינו כי בהשוואה לדרך ניהול הליך הגישור באופן פרונטלי, הפגישות שנוהלו באמצעות הזום היו קצרות יותר וממוקדות. כל הללו ניתנים לאפיון כיתרונות הנוגעים ליעילות.
נושא מענין במיוחד שעלה מן הראיונות נוגע לשיקולים בהיבט האיכות הטמונה בהליך. מרואיינים רבים דיברו על הנושא של רגשות והתנהגויות הצדדים באופן הניתן לבחינה כהיבט של הרווחה הפסיכולוגית (ה-wellbeing) של הצדדים בניהול ההליך בזום. הם ציינו כי לדעתם ניהול המפגש ממקום שהות בו המגושרים חשו בנוח, בסביבתם הביתית, תרם להרגשת נינוחות מצידם של המגושרים. הדבר בא לידי ביטוי גם במישור היחסים הבין-אישיים בין המגושרים.
כמה מגשרים, בעיקר אלו העוסקים בניהול סכסוכי משפחה, ציינו כי חשו שרמת הלעומתיות והמתח שקיים בין הצדדים בפגישות הפרונטליות ירדה בפגישות המקוונות.
הכתבה המלאה פורסמה בגיליון החמישי של כתב העת "עיין ערך: גישור", שראה אור בדצמבר 2021.
_______________
ד"ר קרני פרלמן היא מרצה וראשת המרכז למשפט שיתופי וטיפולי בביה"ס למשפטים במכללה למינהל. מרצה באוניברסיטת תל-אביב בתואר השני לניהול סכסוכים וגישור, ובפקולטה למשפטים.
עו"ד איתי קריידן הוא מנהל המרכז למשפט שיתופי וטיפולי, ביה"ס למשפטים המכללה למינהל. בין היתר, איתי הוא עורך דין המתמחה במשא ומתן, בייצוג לקוחות בהליכי רגולציה, בנושאים הקשורים למשפט מינהלי וחוקתי, בהליכי רילוקיישין ובענייני אשרות וניוד מומחים.
Komentarze